Zpět na domovskou stránku

Jak napsat životopis, se kterým získáte práci?

Jaroslav Hlavinka

Obsah článku

  • Co je to životopis, k čemu slouží a proč si na něm dát záležet?
  • Jak personalisté čtou CV?
  • Typy životopisů
  • Jak vytvořit skvělý životopis a co v něm nesmí chybět?
  • Struktura životopisu
  • Před odesláním životopisu
  • Kde vytvořit životopis?

V článku se dozvíte:

  • Co je životopis a k čemu je dobrý?
  • Jak personalisté procházejí životopisy a podle čeho kandidáta na pohovor pozvou, nebo ho odmítnou?
  • Co by měl obsahovat životopis a jak má vypadat?
  • Jak a kde si můžete životopis vytvořit?

Co je to životopis, k čemu slouží a proč si na něm dát záležet?

Profesní životopis neboli CV (latinsky Curriculum Vitae - proto zkratka CV) je vizitka vašeho pracovního života. Obsahuje seznam vašich předchozích zaměstnání, nabytých dovedností a dosaženého vzdělání. Na základě vašeho životopisu se personalista rozhoduje o tom, jestli jste vhodný kandidát na volné pracovní místo, nebo nikoliv.

Životopis a v něm uvedené informace o vašem vzdělání, dovednostech a předchozích pracovních pozicích rozhodují o tom, jestli vás personalista pozve do druhého kola pohovoru. Rozhodující jsou nejen informace, ale i forma, jakou se pomocí životopisu prezentujete. Podle ní totiž personalista získá obrázek i o vás jako o člověku. Prozradí mu to překlepy, chyby, design i forma CVčka.

S tím vám v článku pomůžeme a poodkryjeme způsob, jakým personalisté pracují, co je v životopise zaujme a co vám otevře cestu k pozvánce na osobní pohovor. Ukážeme vám, jak by životopis vypadat neměl a jaké jsou největší chyby, které vás mohou připravit o vaši vysněnou pracovní pozici.

Jak personalisté čtou CV?

Abyste pochopili, co je v CV důležité a jak se píše dokonalý životopis, musíte vědět, jak personalisté s životopisy pracují.

Cílem personalisty je najít zaměstnance, proto hledá zaměstnance, který:

  • umí to, co firma aktuálně potřebuje,
  • má dostatečné vzdělání,
  • má zkušenosti, které k výkonu práce potřebuje nebo se mu hodí,
  • zapadne do týmu a firmy,
  • mzdově to oběma stranám dává smysl,
  • v době, kdy firma i kandidát zrovna hledají.

Ve chvíli, kdy firma hledá na konkrétní pozici nového zaměstnance, tak personalista vystaví inzerát na portál s nabídkami prací (např. volnamista.cz). V něm se snaží definovat, o jakou práci jde a koho na vybranou pozici hledá. Personalistovi pak zpravidla chodí do e-mailu životopisy od lidí, kteří o práci projevili zájem.

Přijaté životopisy personalista prochází a hledá v nich především:

  • Předchozí pracovní zkušenosti, aby zjistil, jestli umíte to, co otevřená pozice vyžaduje. Mezi pracovními zkušenostmi sleduje i kontinualitu a délku působení ve firmě, které mu pomáhají pochopit, jak dlouhou máte s danou prací zkušenost. Podle toho zhodnotí, jestli jste spíše junior, medior, nebo senior.
  • Fotku, která může napovědět, jestli sednete do týmu, který už ve firmě je.
  • Další znalosti, zkušenosti a kurzy, které pomáhají zjistit, jestli je kandidát dostatečně kvalifikovaný a jestli se průběžně vzdělává v daném oboru.

Proto doporučujeme kandidátům přečíst si inzerát vždy velmi důkladně a především sekci Požadujeme. Snažte se pochopit, koho personalista hledá a udělejte si férový obrázek o tom, jestli danou práci zvládnete. Nepodceňujte se, reálně si přiznejte, jak na tom teď jste a jestli danou pozici zvládnete.

Velmi důležité je rozlišit hlavní požadavky na nového zaměstnance s těmi vedlejšími, které v inzerátu prezentují jako volitelné plus, nebo tak, že se je můžete za pár týdnů naučit. Například dodělání si řidičského průkazu, protože podle inzerátu občas můžete jet firemním autem na pobočku firmy do jiného města. Do CV si ale napište pouze, že řidičský průkaz není problém si dodělat. Nemůžete v CV lhát, že řídit už umíte.

Hlavní požadavky jako například „zkušenosti s programováním CNC strojů”, „praktická znalost trestního práva” nebo „znalost ovládání bagru” jsou jasné primární požadavky, které firma vyžaduje a bez nich tuto práci jen tak nezískáte. Nad těmi nemůžete mávnout rukou nebo se je za pár týdnů doučit. Podobný je požadavek na angličtinu na úrovni „plynule slovem i písmem”. Tu se těžko doučí někdo, kdo anglicky roky nemluvil a skončil na základní úrovni.

Některé pracovní pozice je složité obsadit a přijde na ně jen pár odpovědí. Na jiné nabídky odpovídají stovky lidí. V případě, že jde o vcelku běžnou profesi ve větším městě (např. Prodavačka Praha, Uklízečka Ostrava, Číšník Brno), tak je odpovědí hodně. O to více se musíte snažit zaujmout a o to více personalista bude hledat někoho, kdo má všechny hledané zkušenosti, a to primární i ty vedlejší, které obvykle inzerát prezentuje jako „plus“.

V takové situaci vám pomůže mít zkušenosti a v CV na ně upozornit tím, že je vytučníte a napíšete proaktivní průvodní dopis, kde vysvětlíte, proč jste vy ten nejvhodnější kandidát. V těchto výběrových řízeních hraje velkou roli i mezilidská chemie, která jde odhadnout z designu CV, fotky v CV či z firem, kde kandidát předtím pracoval a případně i z telefonického hovoru s kandidátem. V těchto bodech se opravdu velmi snažte zaujmout a být aktivní. Pokud jde o nabídky s přetlakem zájemců o práci, tak mohou rozhodovat jakékoliv malé detaily.

U pracovních nabídek, kde jsou nároky na kandidáta vysoké a vy je splňujete, máte automaticky plusové body. Kandidátů do druhého kola totiž bude méně a personalista bude chtít projít CV každého z přihlášených kandidátů a nejspíše dát každému šanci při telefonickém rozhovoru. Je tedy velká naděje, že vás bude chtít poznat i přes drobné chyby, nejasnosti a nízkou motivaci v CV a motivačním dopise. Upřímně se na to ale nedá spolehnout a vždy je lepší být proaktivní a nepromarnit příležitost.

Jednou možností, jak být proaktivní, je úprava životopisu podle toho, co firma hledá. Ano, prakticky tím vytváříte pokaždé optimalizovaný životopis pro jedno konkrétní volné místo. Je to sice práce navíc, ale vyplatí se. Ukážete tak proaktivitu i své zkušenosti, které firma hledá.

U předchozích pracovních zkušeností vyzdvihněte to, co firma hledá a co byla vaše práce v předchozí práci. Vytučněte v CV informace, které se hodí k nové práci a personalista je v inzerátu přímo poptává. K životopisu připojte motivační dopis, kterým personalistovi řeknete, co hledáte za práci a proč se na danou pozici hodíte a co nového byste firmě mohli přinést.

Zároveň si můžete na Linkedinu nebo firemním webu zjistit, jaký tým vás ve firmě čeká a sami si odhadnout, jestli se do takové firmy hodíte. Pokud v motivačním dopise zmíníte, že jste si prověřovali budoucího šéfa (což ne vždy z inzerátu zjistíte nebo odhadnete) a přijde vám z firemního webu a Linkedinu zajímavý, může to pomoci. Ale na druhou stranu, hledat třeba soukromý facebookový profil nového šéfa je trochu nevhodné a když to i tak uděláte, personalistovi to raději neříkejte.

Zmíněné informace jsou relativně malé věci, které ale na personalistu udělají dojem. Zároveň jim to pomůže rychleji projít váš životopis a najít v něm hledané informace, tedy jestli umíte to, co potřebují od nového zaměstnance.

Typy životopisů

Personalistům chodí do e-mailu 2 druhy životopisů:

  • popisný životopis,
  • strukturovaný životopis (nejběžnější).

Životopis psaný volnou formou

Starší forma klasického popisného životopisu je psaná formou článku. Je neformální, nemá strukturu a prakticky ani žádné náležitosti. Zájemce o práci prostě píše až se propíše k hustě popsané A4, která se podobá spíše povídce nebo knižní autobiografii. Tento typ životopisu už se moc nevidí a velmi doporučujeme se mu vyhnout. Personalisté ho obvykle nechtějí číst a hledat v textu, co potřebují, aby zjistili, jestli jste tím správným kandidátem. Může se stát, že kvůli nevhodné formě životopisu se jako kandidát personalistovi tzv. neprodáte. Pokud má personalista dostatek vhodných kandidátů se strukturovaným životopisem, může si ulehčit práci a kandidáta s popisným životopisem zamítnout. I tento „zastaralý typ životopisu“ je jistou formou sebeprezentace, která napovídá, že jako kandidáti jste se možná zapomněli v minulosti a na trhu práce nejste konkurenceschopní.

Strukturovaný životopis

Nejpoužívanějším typem je strukturovaný životopis, jedná se například o evropský Europass, životopis na sociální síti LinkedIn, vzory životopisů ve Wordu, které si můžete stáhnout na internetu nebo o CV z některé z webových aplikací pro tvorbu CV. Mají osnovu a strukturu, podle které si vyplníte vše potřebné a personalista je pak snadněji přečte, protože na první pohled vidí informace, které ho zajímají. Na pohovor si ho vytiskne a může si do něj zapisovat poznámky ke konkrétním bodům. Doporučujeme používat strukturovaný životopis.

Videoživotopis

Relativně novou a málo používanou formou CV je videoživotopis. Prakticky jde o selfie video, které nahrajete ve volné chvíli na mobil a pošlete ho personalistovi.

Videoživotopis má jednu podstatnou výhodu, ukáže vás personalistovi. Ten hned vidí vaši řeč těla, způsob vyjadřování, schopnosti prezentovat se a další. Pokud máte tyto schopnosti na vysoké úrovni, je videoživotopis skvělý způsob, jak u personalisty nahnat body a zaujmout. Obvykle bývá doplňkem ke strukturovanému CV, který ale může podstatně zvýšit vaše šance zaujmout personalistu.

Ve videu doporučujeme nejprve:

  • pozdravte a krátce se představte,
  • uveďte, proč vás nabídka práce zaujala,
  • řekněte, jaké máte zkušenosti, které firma hledá,
  • vysvětlete, co byste mohli firmě nabídnout navíc a proč jste vhodný kandidát právě vy.

Celé video by mělo mít zhruba minutu. Může být delší, ale personalista nemusí mít dostatek času. Je lepší proto být stručný, ale autentický, přátelský, aktivní, pozitivní, profesionální, ale zároveň trochu uvolněný a motivovaný se ve videu tzv. prodat.

LinkedIn

Užitečný vám také může být profil na LinkedIn, do CV na něj vložíte proklik, nebo URL. Nenahrazujte jím ale klasický strukturovaný životopis, ten by měl být přizpůsobený konkrétní pozici, o kterou se ucházíte.

Z LinkedIn ale personalista uvidí navíc i vaše propojení mezi lidmi, tzv. endorsementy toho, co umíte a reference od lidí, se kterými jste pracovali. To vše vám může u pohovoru pomoci.

Šablony životopisů

Důležité je i vybrat správně vzhled životopisu. Měl by to být strukturovaný životopis, který bude působit příjemně a bude relativně jednoduchý na orientaci. Neměl by obsahovat grafické prvky, které způsobí jeho nepřehlednost - jako obrázky, nebo tvary na pozadí.

Jak vytvořit skvělý životopis a co v něm nesmí chybět?

4 základní pravidla, jak napsat CV:

  • stručnost – neměl by být delší než na 1 až 2 strany A4,
  • struktura – přehledný, chronologicky řazený od nejnovějšího,
  • relevance informací – CV přizpůsobte pozici, o kterou se ucházíte,
  • pravdivost – personalisté si vás na osobním pohovoru otestují a na vylepšování reality přijdou.

Životopis vytvořte tak, aby bylo poznat, že o práci máte skutečně zájem. Není dobré rozesílat jeden stejný životopis na všechny inzeráty. Mezi běžnými kandidáty budete jedni z mnoha, ale pokud vyniknete, je to jako pootevření dveří.

Životopis je vaše sebeprezentace, proto k němu přistupujte proaktivně a vytvořte ho tak, aby vás personalista co nejvíce poznal a zjistil, jestli se hodíte na pracovní pozici, kterou obsazuje. Prodejte se. Uveďte do CV vaše zkušenosti, které firma hledá. Pokud něco neumíte, zmiňte váš zájem o to si znalosti doplnit.

Zvýrazněte důležité pasáže, ať informace vyniknou a personalista si jich všimne i při zběžném „skenování“ očima.

Struktura životopisu

V CV nesmí chybět tyto informace, ideálně je seřaďte v tomto pořadí:

  • Osobní údaje
  • Předchozí pracovní zkušenosti
  • Dosažené vzdělání a vzdělávací kurzy
  • Dovednosti a znalosti
  • volitelně Reference
  • volitelně Zájmy a mimopracovní aktivity

Osobní údaje

Údaje by měly být v horní části CV. Mezi osobními údaji nesmí chybět vaše jméno a příjmení a kontaktní údaje, na kterých jste k zastižení. Doporučujeme přidat i vaši fotografii a jednu až dvě věty, které vás nejlépe vystihují.
Nejdůležitější kontakty jsou telefonní číslo a e-mailová adresa. Velká část personalistů chce telefonní číslo, aby vám mohli zavolat, zeptat se na některé detaily a případně vás pozvat na osobní pohovor. Je to obvykle nejrychlejší způsob. Kontakty uvádějte blízko jména, viditelně a dostatečně velkým písmem.

Adresu bydliště uvádět nemusíte, pro účely hledání práce obvykle není důležitá. Pokud chcete, můžete uvést jen město, nebo městskou část „Praha 5” či „Ostrava–Zábřeh”. Tyto informace jsou v pořádku, protože dávají personalistovi informaci o tom, jestli budete zvládat případné každodenní dojíždění do práce. Důležitá informace to může být i v případě, že hledáte práci v jiném státě nebo se za prací plánujete stěhovat.

Rok narození je volitelný – ze zákona se vás na váš věk personalista ptát nesmí (podobně jako na to, jaké máte pohlaví, sexuální orientaci, víru, politické názory nebo jestli plánuje děti, atp.). V případě, že výše zmíněné informace chcete uvést, pak samozřejmě můžete.

Můžete uvést i odkazy na své sociální sítě. Není povinnost je uvádět, ale počítejte s tím, že si vás personalisté nejspíše dohledají. Odkazem na LinkedIn, Facebook, Twitter, nebo Instagram jim jen ulehčíte práci. Nebojte se ale, že by váš osobní život a fotky z dovolených nebo pátečního tahu nějak zásadně snižovaly vaše šance. Spousta personalistů jezdí na dovolenou, mají rodiny a baví se. :-).

Fotografie v životopisu je volitelná, ale obvykle vám přidá pár plusových bodů. Musíte si ale dát záležet, aby vás dobře odprezentovala. Na fotce by měl být poznat váš obličej. Volte raději barevnou fotku a vyberte tu, kde vypadáte profesionálně a mírně se usmíváte. Pokud takovou fotku nemáte, tak požádejte rodinu nebo přátele, ať vám mobilem vyfotí obličej za dobrého světla a s bílou zdí, nebo světlou oblohou na pozadí.

V úvodu CV můžete uvést pár vět o vás, ve kterých se představíte a ve stručnosti popíšete vaši motivaci o získání pracovní pozice. Tímto textem lze částečně nahradit motivační dopis. Personalistu můžete zaujmout svou snahou a zájmem v případě, že by měl nějaké pochybnosti třeba o vaší kvalifikaci.

Předchozí pracovní zkušenosti

Zkušenosti jsou prakticky nejdůležitější část životopisu. Tady se personalista rozhoduje, jestli máte dostatek praxe pro práci, kterou nabízí. Proto dejte této sekci odpovídající péči.

  • Vaše pracovní zkušenosti uvádějte chronologicky od nejnovější k nejstarší. Personalistu více zajímá, co jste dělali v nedávné době než vaše první zaměstnání či brigáda při studiu.
  • U každé pracovní zkušenosti uveďte jméno firmy. Pokud má firma známější obchodní název, tak uveďte ten (např. KFC provozuje firma AmRest, ale do CV se více hodí známější KFC).
  • Pokud je firma menší nebo není tolik známá, je vhodné v pár slovech popsat, čím se firma zabývá. Personalistovi to ulehčí čas s hledáním detailů o firmě. Například: KFC (fast food řetězec).
  • Uveďte období, kdy jste ve firmě pracovali. Ideální formát je měsíc/rok začátku a měsíc/rok konce. Například „12/2020 - 08/2022”. Takto to stačí u posledních pár zaměstnání. Od třetí a dalších pracovních zkušenosti stačí jen rok „1998–2000”.
  • A teď to nejdůležitější: Uveďte název pozice a popište, jaká byla náplň práce, za co jste měli zodpovědnost a co jste během pracovní zkušenosti dokázali a jaké zkušenosti jste získali. Pokud jste se zde něco podstatného naučili, v něčem důležitém se zdokonalili, zmiňte to. Tady máte skvělou možnost se pravdivě vychválit a zdůraznit vše, co by se vám mohlo hodit na nové pracovní pozici. Využijte ji.

Máte-li dlouhou pracovní minulost, zaměřte se převážně na poslední roky vaší kariéry.

Pokud se naopak jedná o vaši první práci, uveďte vaše zajímavé studijní projekty, aktivitu v rámci studentských organizací atd. Jako student nezapomeňte ani na případnou brigádu a praxi při studiu.

Ve svém profesním životě nic nevynechávejte, nebude trvat dlouho a personalista se vás na mezeru ve vašem životopise zeptá. Stačí krátká zmínka např. od roku do roku – mateřská dovolené, tvůrčí pauza, cestování. Vyhnete se tak zvídavému dotazu v telefonu, nebo na pohovoru.

Dosažené vzdělání a vzdělávací kurzy

Školy, které jste absolvovali, seřaďte od nejvyššího vzdělání. Pokud máte vysokou školu, bude na prvním místě, protože je to nejvyšší a tudíž tedy nejdůležitější vzdělání.

Základní školu není potřeba uvádět, ta do CV patří jen v případě, že se jedná o vaše jediné dokončené vzdělání.

U vystudovaných škol je velmi důležité zaměření a obor, kterému jste se věnovali. Méně pak konkrétní škola, snad s výjimkou Univerzity Karlovy, PORG a jiných prestižních škol.

Ke každé škole uveďte, jakým titulem či zkouškou jste studium ukončili. Pakliže jste školu nedokončili i tak ji ve svém CV uveďte, ale nezapomeňte připsat i důvod, personalista se vás jinak bude ptát.

Pokud máte ještě relativně málo zkušeností z práce, tak můžete uvést vaši praxi a aktivity nad rámec školy, kterým jste se věnovali. Například středoškolskou praxi nebo vysokoškolské organizování tematických spolků, atp.

Další vzdělání, kurzy a dovednosti

Mezi další vzdělání patří všechno ostatní, čím se můžete pochlubit, co ovládáte nebo jste už absolvovali. Zaměřte se hlavně na ty dovednosti, které se vztahují k práci, o kterou se ucházíte. Pokud máte za sebou nějaký kurz, seminář či tréninkový program, ke kterému vlastníte doklad, či certifikát o jeho ukončení, přiložte ho k CV.

Mezi běžně uváděné dovednosti do životopisu patří, jaké jazyky ovládáte a na jaké úrovni. Stejně tak, jestli máte řidičský průkaz a jeho skupinu.

Vyvarujte se informacím, které mohou vyvolat dojem, že nic lepšího neumíte a nejsou v požadavcích inzerátu. Typickým příkladem může být zmínka, že umíte hledat na internetu nebo napsat text ve Wordu. Ale kdo dnes neumí?

Dovednosti se obvykle rozdělují na tvrdé (tzv. hardskills) a měkké (softskills). Co to znamená?

  • Měkké dovednosti jsou důležitou součástí odborné způsobilosti. Jde třeba o umění komunikace, dochvilnost a time management obecně, prioritizace úkolů, schopnost práce v týmu či vedení týmu, emoční inteligence apod.
  • Tvrdé dovednosti jsou praktické schopnosti, bez kterých se, pokud jsou vyžadovány, neobejdete. Jde o znalosti, které souvisejí s každodenními pracovními povinnostmi. Např. znalost cizího jazyka, nutnost ovládání konkrétního účetního softwaru, znalost programovacího jazyka, znalost postupů při bourání masa, atd.

Reference

Aby si personalista ověřil, že máte uvedené zkušenosti, může využít reference. Je proto dobré mít v záloze 2–3 lidi, kteří na vás mohou poskytnout reference a ideálně ty dobré. Může to být váš poslední nadřízený či kolega z vyššího vedení. Pokud není v inzerátu uvedeno jinak, reference, ani referenční kontakty nejsou potřeba uvádět v CV. V případě, že bude personalista chtít, reference si od vás vyžádá, takže i tak buďte připraveni.

U některých profesí je dobré jako reference uvádět odkazy na své výrobky či portfolio. Pochlubte se fotkami, které jste nafotili, domem, který byl podle vašeho návrhu realizovaný, dorty a účesy, které jste vytvořili či mobilní aplikací, kterou jste naprogramovali.

Zájmy a mimopracovní aktivity

Pokud ve volném čase děláte něco, co by mohlo zvýšit vaše šance získat práci nebo mít lepší obrázek u personalisty, tak se s nimi pochlubte. V takovém případě zájmy do životopisu patří. Například vedení jezdeckého klubu a stájí může svědčit o dobrých zkušenostech s vedením lidí a plněním úkolů. Tvorba mobilní aplikace s počasím zase o chuti tvořit a zkušenostech s programováním.

Běžné zájmy a koníčky, které má většina lidí stejné, do životopisu přidávat nemusíte - koukání na seriály, poslouchání hudby a výlety jsou fajn záliby, ale ve většině případů vám u pohovoru nepomohou.

Životopis podle profese

Co napsat do životopisu se může lišit podle typu práce. Jsou profese, kde je mnohem důležitější praxe a doporučení než to, jakou školu jste studovali. To platí zejména u oborů typu dělník, řemeslné práce, ale může jít i třeba o fotografa či grafika. Zaměřte se spíš na vámi vyrobené produkty a výrobky. Odkazujte na vaše pracovní portfolio nebo k CV přiložte ukázky vaší práce. V tomto případě může být mnohem důležitější než CV spíš průvodní/motivační dopis, který vám dá prostor přesvědčit zaměstnavatele, že vy jste pro tuto práci nejvhodnější. Zmiňte, proč práci chcete dělat a čím budete pro firmu přínosem.

Životopis v angličtině

Kdy je vhodné použít životopis v anglickém jazyce? Jestliže není uvedeno jinak a ucházíte se o práci v ČR, stačí český životopis.
Pokud je inzerát práce v angličtině a mezi požadavky na uchazeče je velmi dobrá znalost angličtiny a denní komunikace v angličtině, pak můžete přiložit anglicky psané CV nebo obě – české i anglické.

Co do životopisu nepatří?

  • Přikrášlování, nebo nepravdivé informace – na většinu se totiž přijde snadno při pohovoru.
  • Gramatické chyby a překlepy – CV si po sobě přečtěte, nebo ho nechte přečíst někoho jiného.
  • Požadované platové podmínky – plat se vyjednává osobně na pohovoru.
  • Důvody ukončení předchozích pracovních poměrů – nejsou nutně potřeba a mohly by vám uškodit. Na pohovoru se na ně bude personalista ptát, to je prostor, kde o ukončení předchozích prací můžete mluvit otevřeně.
  • Nesnažte se být za každou cenu originální – životopis je vaše vizitka a ucházíte se o práci. Raději zapomeňte na různé křiklavé barvy, velké obrázky či tmavé podbarvení nebo nečitelné písmo. Strukturovaný životopis by měl být přehledný, jasný a světlý.

Před odesláním životopisu

  • Podívejte se na váš hotový životopis. Vžijte se do role personalisty a položte si otázku, jestli se vám takový životopis chce vůbec číst. Líbí se vám formát CV? Je pro vás přehledný? Co si o člověku, který se v něm popisuje, myslíte? Jak na vás působí? Opravdu se takto chcete prezentovat? Snažte se odpovědět si férově a přiznat si chyby v CV a opravte je. Případně CV ukažte rodině nebo přátelům, aby vám řekli, jestli je za ně životopis v pořádku.
  • Ať už jste v češtině sebelepší, kromě automatické kontroly pravopisu v PC dejte životopis přečíst další osobě. Ta může snadno odhalit chyby, a to nejen ty pravopisné.

Životopis si pak převeďte do formátu PDF, který je univerzální a nikdo ho nemůže dodatečně upravovat. Navíc, personalisté jsou na něj zvyklí. Druhou možností je uložení do Wordu (.docx).

Případně můžete poslat i jen URL adresu na online Google Dokument, webovou stránku nebo LinkedIn účet. Musíte ale počítat s tím, že někdy jsou potíže se zobrazením, sdílením atd.

Kde vytvořit životopis?

Online si můžete své CV vytvořit zdarma, nebo za malý poplatek. Ukážeme si 2 základní způsoby vytvoření životopisu v PDF zdarma.

Europass

Jde o oficiální strukturovaný životopis od Evropské unie, který je jeden z nejpoužívanějších formulářů pro vytvoření životopisu v PDF. Na webu Europa.eu najdete formulář, který stačí vyplnit a na jeho konci si můžete svůj životopis uložit do PDF. Formulář je trochu složitější na vyplnění, ale s trochou trpělivosti a snahy to jistě zvládnete.

LinkedIn

Pokud používáte LinkedIn , tak vaše CV na Linkedinu si můžete vyexportovat velmi snadno. V detailu vašeho profilu je tlačítko „Více” (anglicky „More”) a po jeho stisknutí se dostanete k nabídce stáhnout si celé vaše CV do PDF.

Existují i další služby, některé jsou zdarma, jiné placené. Placené mají obvykle možnost výběru z více šablon, pokud se chcete odlišit a nemít nejběžnější formy CV, můžete zkusit například cvapp.cz.


volná místa
Nápověda

Sreality.cz
  • Byty
  • Domy
  • Pozemky
  • Chalupy na prodej
  • Pronájme bytů Praha
  • Pronájem bytů Brno
  • Pronájem bytů Pardubice
  • Pronájem bytů Liberec
Volby

Seznam.cz

© 1996–2024 Seznam.cz, a.s.